Lekker druk! - Reisverslag uit Baarn, Nederland van Mirjam & co van der Sluis - WaarBenJij.nu Lekker druk! - Reisverslag uit Baarn, Nederland van Mirjam & co van der Sluis - WaarBenJij.nu

Lekker druk!

Door: Mirjam

Blijf op de hoogte en volg Mirjam & co

26 Juli 2014 | Nederland, Baarn

Gisteren zijn we aangekomen in Vietnam. De vlucht is prima verlopen. Van te voren hadden André en ik wel gemengde gevoelens. Het vliegtuigdrama heeft bij ons een diepe indruk achterlaten. Eenmaal onderweg kwamen we steeds meer in vakantiestemming. En nu zijn we er dan.....Vietnam.

We vlogen aan op Hanoi. Hier hadden we een hotel geboekt om een nacht te overbruggen. Het hotel lag midden in de stad. We waren allemaal heel erg moe omdat we een nacht hadden overgeslagen. Eerst maar even ontbijten en een duik in het zwembad. Dat hielp wel iets, maar toen we eenmaal op de kamer waren gingen Sam Tijn en ik toch even slapen. André en Floortje gingen samen even pinnen en naar de supermarkt.

' s Middags was er een brandoefening in het hotel. We waren toch al van plan om de stad in te gaan, maar nu wisten we zeker dat we niet in het hotel wilden zijn als het ontruimd zou worden. We namen een taxi naar het water puppet theater. Dit is een theatertje waar een poppenshow in het water te zien is. De kaartjes voor de eerstvolgende voorstelling waren al uitverkocht, dus we moesten anderhalf uur wachten. Wat gaan we doen? Toch de kaartjes gekocht voor de latere voorstelling. Voor het theater stonden allemaal riskja's. Fietsen waarbij je in een stoeltje voorop zit en iemand je rond fiets. Leuk! En ze hadden wel een tochtje van een uurtje voor ons. De kids zagen het helemaal zitten. Floortje en André zaten samen in de ene fiets en wij in de andere.

De fietstocht ging in slakkengang door de straatjes van Hanoi. Wandelaars haalden ons met gemak in. We reden van het ene straatje naar het andere en ieder straatje had z'n eigen specialiteit. Zo gingen we van koffiewinkels, naar pannenwinkels, naar koperwinkels, sloten en deurwerkwinkels, ijzerwinkels, kruidenwinkels......... En een winkel is dan eigenlijk niet meer dan een open garage die volgepropt staat met spullen en de rest staat op de stoep. Ook zag ik nog een varken dat in twee helften over een brommer hing. Wat een gek gezicht is dat zeg.......

Het verkeer in Hanoi is onbeschrijfelijk. Honderden brommers tuffen kris kras langs en door elkaar en daar rijden dan ook de taxi's en auto's en vrachtwagens tussendoor. En als je verkeer ziet toeter je. Je hoort dus continu alleen maar getoeter. Als je over wil steken moet je gewoon gaan. Dat is heel eng, want je loopt tussen alle toeterende brommers en auto's door naar de overkant. Maar ja, iedereen doet dat hier zo, dus we passen ons gewoon aan.

Na een koel drankje zochten we onze plek op in het theater. Het was een grappige voorstelling. Achter een gordijn zaten acht mensen in het water de poppen te bespelen. We gingen van draken naar vissers naar paradijsvogels. Best grappig allemaal. Floortje was de laatste tien minuten in de riksja al in slaap gevallen zo moe was ze. Toch weer wakker gemaakt en na een ijsje leek ze er weer te zijn. Maar het leek meer dan het was want ze heeft het einde van de voorstelling niet meer meegemaakt.

Na nog een koele duik in het zwembad doken we ons bed in. Moe, maar met een zeer tevreden gevoel. Onze eerste dag was een goed begin.

Vanmorgen werden we al vroeg opgehaald om te vertrekken naar cat ba eiland. Dit is een eiland tussen allemaal eilandjes op zee. Het gebied heet Halong Bay. Toen we uit onze taxi stapten stond er al iemand op ons te wachten om ons naar de boot te brengen. Goed geregeld! Het vrouwtje ging ons voor naar de boot en was ondertussen druk met aanwijzigingen geven aan jan en alleman. Daar verstonden wij natuurlijk geen klap van. Nadat we al onze bagage aan boord hadden gesleept kwam de aap uit de mouw. Nee, ze werkte niet voor degene die ons vervoer had geregeld en ja ze wilde nu toch wel graag dat we ansichtkaarten van haar kochten. Dat had ze wel verdiend toch? Oké, daar waren we even mooi ingetrapt. Toch maar een oerlelijk pakje kaarten gekocht...... Gelukkig had ze ons wel op het VIP dek gezet. Er zat verder bijna niemand. Lekker rustig..... Totdat de boot bijna ging vertrekken en alle dagjesmensen aan boord kwamen..... Het hele dek zat propvol. We konden geen kant meer op. Tot overmaat van ramp begon het ook nog heel hard te plenzen. Omdat het over het halve dek inregende gingen al die mensen ook nog inschuiven. Ik weet nu wel wat ze bedoelen met ....als haringen in een ton.....

Vanmiddag hebben we heerlijk in zee gelegen. De plek waar ze zitten is aan een strand waar heel veel Vietnamezen in het weekend vertoeven. Al die mensen van de boot zijn hier dus ook. Gezellig! Sam en Floortje werden er op een gegeven moment wel een beetje gek van, want ze zaten steeds aan hun zwembanden en vroegen heel veel aandacht. Ook was er een personeelsfeestje met hele harde muziek en spelletjes. Toen ze klaar waren zei Tijn: "Mam, de show is afgelopen. Jammer hé?"

We hebben na een bezoekje aan een rammelende draaimolen en botsauto's, het lokale vermaak hier, heerlijk gegeten. Nu liggen de kinderen te slapen. Ons hutje hier is piepklein. Met onze bedden erin is er bijna geen plek meer over om te lopen. Gelukkig slapen we er alleen maar in en kunnen we buiten leven.

Morgen gaan we op de boot. Privetour dit keer. Lekker de ruimte!

• 26 Juli 2014 - 18:42

Jenny:

Fijn dat jullie goed zijn aangekomen in Vietnam. Heel veel plezier! Liefs Jenny

• 26 Juli 2014 - 19:21

Riet Van Der Sluis:

Lieverds,fijn dat jullie goed zijn aangekomen,was toch spannender dan de andere keren.....
    Wat een leuke belevenissen hebben jullie weer.Fijn dat we er ook geweest zijn ,zo kunnen we een beetje
    meeleven.Tijn houdt wel van shows he,hij zal nog veel beleven.De punnikklosjes waren vrijdag weer bij Bart Smit,dus heb ik er meteen een paar gekocht.Jullie hele fijne dagen,we kijken uit naar de volgende verslagen,goed gedaan Mirjam.Knuffel en dikke kus van opa Joop en Oma Riet,we missen jullie nu al.

• 26 Juli 2014 - 19:22

Anke Reuser:

Lieve 5! Fijn dat jullie goed zijn aangekomen. Wat heerlijk om jullie verhalen weer te lezen! Zit weer te grinniken en zie t allemaal helemaal voor me. Hmmmm stiekem een beetje jaloers hoor. Geniet er lekker van. Tim heeft zijn noodles vanavond ook gegeten omdat hij weet dat Tijn ze ook eet ;-) En een snuffelkussie van Snuffie voor Floortje. 'T gaat super met 'm/'r. Liefs en dikke knuffel van Denise, Anke, Tim & Guus

• 26 Juli 2014 - 19:45

Caroline:

dag lieve schatten, wat beleven jullie alweer veel! Ik vertrek morgen,samen met Jamie voor 5 dagen naar Ameland, Frankrijk te veel regen, tenminste voor een tent. Maar we hebben er zin in. Na 100 jaar weer eens de vuurtoren beklimmen komende week. Knuffel van Caroline, Jamie en Peter, die hier nu ook even is.

• 26 Juli 2014 - 21:18

Joost,Ing, Luc,Evi:

Wat fijn dat jullie er zijn!!
    Heerlijk om jullie verhalen weer te lezen, zeker na een dag inpakken.
    We hebben nog 5 nachtjes te gaan in onze caravan in Nijkerk, dan vertrekken we met onze eigen caravan naar Oostenrijk. Hebben hier echt heerlijk gewoond en gaan de omgeving en het relaxte sfeertje hier missen. Luc en Evi zijn hier helemaal thuis en willen hier best blijven wonen!

De meeste spullen staan inmiddels weer op het tussenstation, zodat we ze na onze vakantie in Oostenrijk weer op kunnen pakken en naar de volgende caravan kunnen verhuizen.
    Wat een zigeuners he?

Geniet lekker en we lezen graag jullie verhalen weer.

Liefs van Joost, Ingrid, Luc en Evi

• 26 Juli 2014 - 21:31

Sara:

Wat een leuk (herkenbaar) verhaal! Geniet ervan, want het vliegt vast voorbij! ;) Dikke kus Saar

• 27 Juli 2014 - 00:54

Lieke En Co:

Is er niet een of ander tijdschrift geïnteresseerd in jouw leuke stukjes? Ik zie het altijd zo levendig voor me....mijn beleving is aangevuld met beelden van de tv, niet op basis van ervaring zoals Saar! T klinkt alweer heerlijk en ook lekker druk inderdaad. Gelukkig die boot voor jezelf morgen...heerlijk.

Veel liefs en tot snel weer

• 27 Juli 2014 - 10:44

Maria:

O, wat is dit weer"smullen", wat een heerlijk uitgebreid reisverslag. Jos snapt niet waar je de tijd vandaan haalt....ik ook niet, maar ben heel blij dat je ons zo goed op de hoogte houdt, zodat we "met je mee kunnen reizen". Herkenbaar is wat je schrijft over Hanoi. Wat een "krankzinnige" stad hé?" Krankzinnig en geniaal tegelijk zoals mensen zich door het verkeer bewegen", zo schreef Sara in haar reisverslag.
    Halong bay hebben wij destijds wel anders beleefd, denk ik. Misschien dat je/jullie, nu jullie een privé boottripje gaan maken, ook weer een andere beleving hebben.(?) Ik kan me zo voorstellen dat je , doordat het zo druk was en de regen, niet volop hebt kunnen genieten van de schoonheid van Halong Bay? Doordat jullie zo opeengepakt zaten, hoefde je niet bang te zijn dat één van de kids overboord zou vallen, dus ook wel weer relaxed (?) Zo zie je , zo'n lang verslag, en ik zit nog vol vragen. Komt ook doordat je schrijft LEKKER druk. Is dat cynisch bedoelt? Als je weer terug bent gaan we dit alles nog eens goed evalueren. Ik ben in ieder geval wel blij dat "we" vandaag een privé bootje hebben.
    Zojuist heb ik Sara, Sanne en Kim uitgezwaaid. Ze hadden er zin in en zijn opgewekt vertrokken via Munchen richting Slovenië/Kroatië. Beetje ! spannend wel, maar goed...er kan altijd en overal, op elke manier iets fout gaan....we proberen het/hun los te laten.
    Bart vertrekt volgende week zondag naar Amerika. Hij ziet tegen het vliegen op....vond hij toch al altijd vervelend....maar ja......?? Je bent jong en je wilt wat !
    Wij gaan vandaag naar de parade in Utrecht en dan ons laatste weekje naar Egmond.
    Dikke knuffels en groetjes, ook van Jos, Maria

• 27 Juli 2014 - 19:42

Gerco:

Hallo daar,

Wat klinkt het allemaal goed... super leuk om te lezen..
    ben benieuwd wat jullie allemaal gaan beleven daar..

Liefs Gerco en Marcel