Op de fiets - Reisverslag uit Phumĭ Svay Chh’êh, Cambodja van Mirjam & co van der Sluis - WaarBenJij.nu Op de fiets - Reisverslag uit Phumĭ Svay Chh’êh, Cambodja van Mirjam & co van der Sluis - WaarBenJij.nu

Op de fiets

Blijf op de hoogte en volg Mirjam & co

19 Juli 2015 | Cambodja, Phumĭ Svay Chh’êh

Hoogste tijd dat ik (Andre) mijn schrijfvaardigheid ook inzet. De derde en laatste dag in Siem Reap begon ook op tijd want we zouden een hele dag gaan toeren en fietsen over het platteland en met een bootje naar het grootste meer van Azië gaan. Maar eerst nog even 2 anekdotes over hoe hilarisch de communicatie hier soms is.
1. Het kleine resortje waar we zitten heeft van 4 tot 6 uur happy hour en dat is natuurlijk heel prettig aangezien het hier voor Aziatische begrippen best aan de prijs is. Een hoofdgerecht kost al gauw tussen de 5 en 7 dollar! Dus dan maken we als echt Hollanders graag gebruik van een fijne bonus aanbieding zoals 2=1 tijdens happy hour. Toen ik na de dag tempels bezoeken constateerde dat het kwart voor 6 was spoedde ik mij dus naar de bar bij het zwembad. Niet dat er nog een bar is maar om de setting even te schetsen. Met vertrouwen wees ik op mijn horloge en bestelde 2 mojito's en zei voor de zekerheid nog in mijn beste Aziatisch/Engels zoiets als "still happy hour, yes?". 2 paar grote ogen aan de andere kant van de bar kijken mij en elkaar vervolgens paniekerig aan. De 2 barkiepertjes smoezen vervolgens in rap Khmer met elkaar waarop 1 van de 2 met een stralende zegt: " so sorry sir, happy hour till 6 o'clock', no?". Ik barst in lachen uit en bestel alsnog gewoon 2 mojito's, waarop die ene met een blik van 'nou vooruit dan maar omdat het nog geen 6 uur is' knikt en met gepaste tegenzin 2 glazen pakt.

2. Het ontbijtje hier is geen buffet maar er is een menu kaart met wat verschillende gerechten. De standaard vraag is "you like coffee of tea?". Waarop Mirjam antwoord "tea please". "You like khmer tea or peppermint tea"?. " no, Earl Grey please". Antwoord van Cambodjaanse serveerster: "What?" Oei, iets te ingewikkeld. Dan maar weer uitleggen, want ze hebben het wel en het zit in een gele verpakking. Dus zegt Mirjam: "Earl grey tea, you know? In a yellow bag". "You want yellow tea?" is vervolgens de reactie. Dit schiet niet op. Dan maar mee naar de bar om het aan te wijzen. Met een beetje geduld komt hier alles goed!

Afijn, ons dagtripje........ Shanta kwam ons zoals gezegd weer op tijd ophalen. We vertrokken deze keer met een minibusje naar een huis op het platteland waar een aantal fietsen voor ons klaar stonden. Er waren gelukkig fietsen in kleine maten voor de kids en ook Tijn kon dus onder veel bekijks van de lokale bevolking op zijn eigen fietsje met ons mee. We fietsten over onverharde wegen langs boerderijtjes en rijstvelden en stopten af en toe om rond te kijken. De Cambodjanen zwaaiden vriendelijk of niet, als ze te druk waren met alleen maar kijken naar ons. De eerste echte stop was een lokale markt waar de oogst van het land en de levende en geslachtte dieren werden verkocht. We hebben al een aantal van dit soort markten gezien maar deze was toch wel erg authentiek te noemen. En daarmee bedoel ik de kleuren en vooral ook de geuren! Volledige ontlede varkens waarbij de kop ook op de kraam ligt, allerlei soorten worsten, gedroogde vissen, veel prachtig gekleurde groente en levend opgebonden kippen. We hebben onze ogen uitgekeken. Over een smal paadje fietsten we daarna naar een kleine tempel in het bos. Niet heel bijzonder maar de aanwezige Cambodjaanse kindertjes maakten het leuk. Na nog een klein stukje fietsen kwamen we vervolgens weer uit op de plek waar we waren begonnen. De fietsverhuurder en zijn vrouw trakteerden ons nog op verse kokosnoot en een koud drankje. Het was echt leuk. Met de minibus op naar Kampong Kleng, een dorp op palen bij Tonle Sap, het grootste meer van Azië. Daar zouden we gaan lunchen bij een lokale familie in hun huis. Dit gebied stroomt vanaf september tot november helemaal vol water door de hevige regenval en smeltwater uit de Himalaya. Het waterpeil stijgt wel 10 meter. In juli is het nog de droge tijd en bij aankomst konden we inderdaad zien dat alle huizen nu op enorme palen staan. Om in 'ons' huis te komen moesten we eerste een gammele brug over en een steile trap op. Overal liggen boten op het droge en het is moeilijk voor te stellen dat het er in oktober heel anders uitziet. Shanta liet ons foto's zien om ons een idee te geven. Na de lunch ( rijst, noodles, beetje groenten met soya saus) op naar ons bootje voor een tochtje over het meer om het leven en de drijvende huisjes op het water te zien.

Tijn viel lekker in slaap tijdens de terugrit en was dus weer opgeladen voor een uurtje of 2 zwemmen bij ons resortje! En net op tijd terug voor de cocktails van $1 die je tussen 2 en 4 uur kunt bestellen. Mirjam een brandende B52 en ik iets met wodka en lime waarvan ik de naam niet kon lezen. Lekkerrrrr. De dag afgesloten in ons favoriete restootje in Siem Reap; Khmer curry en lemon grass chicken, burgers en pasta...yummie!!!!

  • 19 Juli 2015 - 09:54

    Lieke:

    Wat een hilarische taferelen weer... Ik hoor Mirjam gewoon lachen als ik het lees! Geniet lekker verder daar...het regent hier maar de halve dag vandaag dus met onze 'het glas is HakfVOL-mentaliteit' noemen we dit een mooie dag!!! From Hilversum with love

  • 19 Juli 2015 - 10:35

    Alweer Die Buurtjes:

    Ik dacht jullie doen enorm cultureel maar het is gewoon een Z vakantie zoals in Benidorm of zo ooooooh elke dag cocktails ze zouden dit soort ouders eens moeten aanpakken hahaha
    Het klinkt allemaal fantastisch! Ik wil ook!!!!
    Heel veel zin in de foto's en nog meer verhalen tijdens nr20 happy hour 9-10 morning
    En wij gaan morgen lekker naar de speeltuin he Lieke?? Heerlijk aan de koffie en thee
    Kusjes

  • 19 Juli 2015 - 10:56

    Maria:

    Wat een schrijversduo zijn jullie zeg ! Ik vind het heerlijk om jullie verhalen te lezen. Als ik wakker ben eerst even op de Ipad kijken of er weer een nieuw verhaal staat en ja hoor, elke dag weer een nieuw bericht en zo begin ik de dag in Cambodja. Toen ik hoorde dat jullie naar Cambodja gingen had ik eerlijk gezegd wel mijn bedenkingen. Is dat wel een leuk land voor kinderen ? zelf heb ik een arm " getekend" land, met een verschrikkelijke geschiedenis gezien. Maar gelukkig weten jullie de plaatsen te vinden en datgene te doen waarvan je een heerlijk vakantiegevoel krijgt. ik zie jullie gaan ! Fantastisch ! Ik zou het zo heel leuk vinden als Floortje en misschien ook wel Sam een stukje zouden schrijven. Hoeft niet zo lang te zijn natuurlijk. Of even wat kreten van hun willen lezen : Hoe beleven zij dit alles ? de bedelende mensen, het nagestaard worden, de "slagers" op de markt ? kinderen kijken met andere ogen zeggen ze wel eens en ik zou het graag nog eens door kinderogen zien. Maar goed, ik snap het ook wel als ze daar geen zin in hebben. Zelf ben ik ook heel lui in de vakantie, dus kan ik ook nog wel wachten tot jullie weer thuis zijn. Maar dat duurt nog even, want jullie gaan nog veel meer geweldige dingen beleven, dat is wel zeker. Zoals Lieke al schreef (hoi Lieke! ) het is hier somber vandaag, maar gister zijn we gefietst naar Enkhuizen, prachtig stadje is dat toch, en we ontdekken dan ook weer hoe mooi Nederland ook is. Toch hebben ook wij onze volgende vakantie naar Amerika geboekt, want ja, Nederland is zo duur ! En ook niet altijd mooi weer, dus.....we gaan pas eind april maar zijn er nu al druk mee bezig en verheugen ons erop. Daarna wil ik een wereldreis maken !!! Ha ha ha, ja het huis (van mijn ouders)verkocht ! Was/is nog best wel emotioneel, maar relationeel is het natuurlijk fijn en met hetgeen ze ons nalaten kunnen en zullen wij weer mooie reizen maken, waar zij dan ook een beetje mee mee reizen. Nog heel veel mooie avonturen, nemen jullie maar gerust een cocktailtje van me ! ( wel met happy hour hé! ) liefs Maria

  • 19 Juli 2015 - 11:34

    Jenny:

    Jullie verhalen gisteren en vandaag, in het kort via sms, naar Mirjam's moeder gestuurd!
    Heerlijk om jullie avonturen te lezen! Groetjes en liefs Jenny

  • 19 Juli 2015 - 12:06

    Oma Riet:

    Lieve lieve kinders.
    Wat weer een mooie verhalen,deze keer van Andre,we genieten ervan.
    Gelukkig maken jullie vast wel foto,s die we na de vakantie kunnen zien,lijkt me geweldig.
    We proberen ons een voorstelling te maken,zeker nu het hier weer regent,na een paar mooie dagen.
    Geef Floortje,Sam en vooral Tijn de complimenten dat ze het zo goed doen op de fiets,petje af.
    Beleef nog maar mooie avonturen en stuur ze ons,heel veel plezier,dikke knuffel en kus van ons.
    Opa Joop en Oma Riet

  • 19 Juli 2015 - 20:16

    Joost Ingrid Luc Evi:

    Wat een heerlijke avonturen beleven jullie! Heerlijke afwisseling tussen het culturele, sportieve en gewone vakantie-achtige!
    Wij beleven onze avonturen op dit moment vooral in Nijkerk...
    Verhuizen, schoonmaken, bedden in elkaar zetten..net iets anders dan tempels bekijken en fietsen door rijstvelden. Ons avontuur gisteren bestond uit een BBBBW: Bramenhof Buurt Barbecue Bertus en Wim!
    Gezellig onze nieuwe buren uit de straat leren kennen onder het genot van een hapje en een drankje. Bertus werd 65 en Wim was 70 geworden, maar is wel houder van het Nederlands record op de 1/2 marathon in zijn leeftijdsklasse! Erg grappig en vooral erg leuk was het. Had niet eens de tijd om wat te eten, was alleen maar aan de babbel...goed begin van ons avontuur op de Bramenhof!




  • 21 Juli 2015 - 15:18

    Iris:

    Hoi Mirjam, Andre en kids!

    wat een super vakantie hebben jullie als ik het allemaal zo lees!
    Ik heb alle verhalen voor je ouders afgedrukt zodat ook zij jullie kunnen volgen!
    Hele fijne vakantie verder en we wachten het volgende verhaal met spanning af!!
    groetjes Iris

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Phumĭ Svay Chh’êh

Mirjam & co

Met Floortje ('06), Sam ('08) en Tijn ('10) de wereld ontdekken.

Actief sinds 13 Sept. 2008
Verslag gelezen: 363
Totaal aantal bezoekers 55120

Voorgaande reizen:

13 Juli 2018 - 05 Augustus 2018

Thailand 2018

07 Juli 2017 - 30 Juli 2017

Indonesië: Java, Lombok en Bali

22 Juli 2016 - 14 Augustus 2016

Costa Rica en Panama 2016

10 Juli 2015 - 03 Augustus 2015

Cambodja - Thailand 2015

24 Juli 2014 - 17 Augustus 2014

Vietnam 2014

02 Augustus 2013 - 25 Augustus 2013

Thailand 2013

13 Juli 2012 - 06 Augustus 2012

Bali 2012

10 September 2009 - 05 Oktober 2009

Thailand 2009

14 September 2008 - 14 Oktober 2008

Bali 2008

Landen bezocht: