Bamboetrein & vleermuizen - Reisverslag uit Phumĭ Svay Chh’êh, Cambodja van Mirjam & co van der Sluis - WaarBenJij.nu Bamboetrein & vleermuizen - Reisverslag uit Phumĭ Svay Chh’êh, Cambodja van Mirjam & co van der Sluis - WaarBenJij.nu

Bamboetrein & vleermuizen

Door: André & Tijn

Blijf op de hoogte en volg Mirjam & co

23 Juli 2015 | Cambodja, Phumĭ Svay Chh’êh

Inmiddels zijn we weer in Thailand. Liggend op bed lees ik een boek op de iPad maar Mirjam gebied me een stukje te schrijven over ons laatste dagje in Battambang, Cambodja. Dus gehoorzaam als ik ben doe ik dan maar braaf.... We lopen vet achter met schrijven en de tijd vliegt. Maar we doen ook best veel, dus dan heb je dat gevoel al snel. Daar gaan we dan:

De dag begon weer met een fijn ontbijtje (ommeletje, fruit, donuts, pancakes, wentelteefjes, worstjes en cornflakes voor Tijn, gebakken spek, yoghurt, stokbrood). Dan zijn we al gauw weer een uurtje verder, wat is vakantie toch geweldig! Het plan voor deze dag was om op de fiets naar de bamboe trein te gaan, dus zo gezegd zo gedaan. Na een kilometer of 4 fietsen kwamen we aan bij een oud spoorbaantje waarop allemaal karretjes achter elkaar stonden. Een karretje is eigenlijk niet meer dan een bamboe deur op wieltjes met een soort buitenboordmotor die wordt bediend door de 'machinist'. Op de bamboe deur worden kussentjes gelegd zodat je iets comfortabeler zit. Even afrekenen met de eigenaresse en we waren klaar voor vertrek. De motor werd gestart en met veel kabaal kwamen we in beweging. Met een behoorlijke noodgang hotsen en botsen we over het krakkemikkige spoor. Totdat we een paar tegenliggers tegenkomen. Omdat het maar een enkel spoor is en deze voor zowel heen als terug word gebruikt moeten we even stoppen en plaats maken voor de tegenliggers. Kwestie van afstappen en de bambootrain even optillen en van het spoor afzetten. We moeten 2 keer afstappen en bereiken ongeveer een half uurtje het eindpunt. Hier stoppen we 10 minuten en word het treintje omgekeerd. Uiteraard zijn hier weer allemaal verkopertjes, vooral veel kinderen met armbandjes. Tja en dan kunnen de kids en Mirjam de verleiding niet weerstaan. Dus met 12 armbandjes rijker en een paar dollar minder op zak vertrekken we weer, zelfde weg terug. Alle verkopertjes roepen byebye, op 1 na. Van hem hebben we niet gekocht. Dus hij roep met een boos gezicht: no byebye! Op de trein bedenken we dat we nu toch wat van kinderen hebben gekocht, terwijl we dat niet van plan waren. Het is zondag, dus alle kinderen zijn vrij vandaag. Het is te hopen dat morgen deze kinderen weer in de schoolbanken zitten.... Met een bloedgang en enorm veel herrie sjezen we zonder tegenliggers naar het startpunt. Was echt leuk. Snel weer op onze fietsjes naar het resortje voor een koele duik, voordat we om half 4 met de tuktuk naar de vleermuizengrot gaan. Man, wat hebben we het druk!

De duik was inderdaad heerlijk, net als de lemonshakes. Eind van de middag gaan we naar een berg voor een wandeling naar een tempel en gaan we zien hoe miljoenen vleermuizen rond schemering een grot verlaten om te gaan jagen. Om bij de tempel te komen moesten we eerst een heel eind een berg oplopen. Het uitzicht was prachtig maar de tempel stelde niet al te veel voor. Gelukkig maakten de aapjes die de tempel terroriseerden een hoop goed. Naar beneden lopen was prettiger en we hadden nog even tijd om iets te drinken bij het stalletje van een lief vrouwtje die voor ons al wokkend de koude drankjes open maakte. In haar 'restaurantje' zat een meisje heerlijk een paar blauwige eendeneieren weg te werken. Op zich niet veel bijzonders maar deze eieren bevatten een kuikentje! We mochten even in een eitje kijken, en hadden direct geen trek meer. Dan toch liever de gegrilde rat op een stokje die we op de heenweg hadden zien liggen! Door alle consternatie hadden we niet in de gaten dat de eerste vleermuizen inmiddels al uitvlogen. Maar met een totaal aantal van 4 miljoen is het niet zo'n ramp als je er een paar mist. Een onafgebroken sliert vleermuizen verliet de grot. Indrukwekkend. De kids keken met veel bewondering toe. Tijn omschreef het als volgt:

Vanmiddag toen gingen we naar een vleermuizengrot en toen kwamen er allemaal vleermuizen. Honderdmiljoenduizendhonderd en die kwamen allemaal tegelijk uit de grot. En die gingen beestjes zoeken en toen waren ze bij bomen. Toen gingen we in de tuktuk stappen en toen gingen we rijden en toen zagen we ze allemaal vliegen in een groepje. En toen gingen we naar het hotel in Cambodja.

Terug in het resort hebben we een soort Cambodjaanse rijsttafel gegeten. Super lekker, we hadden nooit aan de pizza's en andere junk moeten gaan. Maar ja, dat was bij gebrek aan beter. Heb zo langzamerhand ook wel zin in een groene Thaise curry. Thailand, here we come!

• 23 Juli 2015 - 19:12

Maria:

Ik zit heerlijk in de tuin te relaxen, boek naast me. Heb weer genoten van jullie reisverhaal André en Tijn . Wat een avonturen beleven jullie toch. Zelf ga ik nu weer met mijn boek verder en dat gun ik jou/jullie ook. Liefs Maria

• 23 Juli 2015 - 19:53

Oma Riet:

Eerst nogmaals gefeliciteerd met je verjaardag Andre maak er maar weer een goed nieuwjaar van ,wij doen graag mee.
    Wat voor speciale plannen hebben jullie,wat voor taart gaat het worden. ? Jammer je mist de gehaktballetjes.
    Leuk verslag van Tijn goed duidelijk,ik zie het voor me.
    Het treinavontuur was beeldend,zo maken wij ook nog eens wat mee.
    Heb het verder in Thailand goed en gezellig,en hou ons op de hoogte. Dikke knuffel en kus van ons.
    Opa Joop en Oma Riet

• 23 Juli 2015 - 21:42

Jenny:

Uit bovenstaande reactie begrijp ik dat je jarig bent of geweest bent, Andre. Dus van harte gefeliciteerd en dat je nog heel veel reizen mag maken, met uiteraard verslagen waar we allemaal van kunnen genieten.
    Groetjes, Jenny

• 23 Juli 2015 - 22:10

Mariella:

Leuk om jullie verhalen te lezen maar wat doen jullie veel! Wij zitten nu op zakynthos waar het de afgelopen dagen bijna 40! Graden was, super heet dus! Geen temperatuur om heel veel te ondernemen..... We hebben al wel genoten van een boortochtje langs de blue caves, maar het is ook lekker dobberen op een luchtbedje op zee....
    Jullie veel plezier en van harte André!
    Groetjes uit een heet Griekenland!

• 24 Juli 2015 - 20:34

Do En De Mannen:

Lieve familie,
    Allereerst André van harte gefeliciteerd met je verjaardag.
    De jongens genieten van jullie avontuur. Het is weer eens wat anders dan een bedtijd sprookje.
    Zoals Rinse zegt: wow is dit echt? Hij vindt het heel interessant.
    Veel plezier nog! Ik (Do)ga er weer 2 welterusten zeggen. Liefs van ons

• 25 Juli 2015 - 09:57

Maria:

Er is een nieuw reisverhaal van Sam over zwemmen met dolfijnen, maar ik kan het (nog?) niet openen. Hopelijk lukt het later nog, want ik ben benieuwd ! Het was natuurlijk dolfijn !
    X Maria