De eerste dagen - Reisverslag uit Phumĭ Svay Chh’êh, Cambodja van Mirjam & co van der Sluis - WaarBenJij.nu De eerste dagen - Reisverslag uit Phumĭ Svay Chh’êh, Cambodja van Mirjam & co van der Sluis - WaarBenJij.nu

De eerste dagen

Door: Mirjam

Blijf op de hoogte en volg Mirjam & co

25 Juli 2016 | Cambodja, Phumĭ Svay Chh’êh

Vrijdag 22 juli gaat om 04:00u de wekker. Tijd om op te staan, want onze reis naar Panama en Costa Rica gaat beginnen. Iedereen wordt vrolijk wakker, we hebben er allemaal zin in. Na een reis van 21 uur zijn we dan eindelijk op de plaats van bestemming. Midden Amerika; Panama! Hier blijven we twee nachten en dan vliegen we door naar Costa Rica. Hoewel we moe zijn gaan we toch nog op zoek naar een restaurantje om wat te eten voordat we ons bed in duiken. We vinden een tentje wat er leuk uitziet. De menukaart kunnen we niet lezen en Engels spreken ze niet. Afgaande op herkenning van woorden als hamburgerios en brava patates kiezen we ons eten uit. Het is een goede keus. Alleen Floortje is minder happy met haar sandwich, maar we delen wat van onze gerechtjes en dan is toch iedereen tevreden. Tijn is te moe om wakker te blijven. Hij schuift een extra stoeltje bij, maakt daar een ligbedje van en valt als een blok in slaap. We dragen hem naar het hotel en duiken allemaal ons bed in.

De volgende dag starten we met een lekker ontbijtje in het hotel. We willen naar het Panamakanaal en vragen bij de receptie wat vervoer ernaartoe kost. 60 dollar, heen en terug. Oké, dat valt een beetje tegen... Taxi aan de straat is 50 dollar heen en terug. Andere optie is de metro en de bus. Dat is de goedkoopste optie en kost 6 dollar. Het metrostation is bij het hotel om de hoek, dus we besluiten de metro en de bus te nemen. Een aardige dame helpt ons met de aanschaf van een metrokaart en daar gaan we. De metro komt er vrijwel meteen aan. De deuren gaan open en bijna meteen weer dicht. Oeps, bijna Sam op het perron blijven staan. André en ik trekken hard de deur weer open en Sam is toch binnen. We besluiten dat de volgende keer een van ons achteraan loopt, dat scheelt een hoop stress. Vanuit de tram stappen we op de bus en eindigen wij bij het bezoekerscentrum van het Panamakanaal. Vlak voor het bezoekerscentrum zien we een bord waarop staat dat er misschien krokodillen in de rivier onder ons zwemmen. Ja hoor, vast! Maar Sam ziet toch een krokodil door het water zwemmen. Die hadden we nog niet verwacht te zien..... Vanuit het bezoekerscentrum kijk je zo op de sluizen. Er gaan net twee enorme schepen door de sluis. We kijken een poosje hoe dat gaat, lopen nog een rondje door het bezoekerscentrum en kijken de film over het ontstaan van het Panamakanaal. Dan willen we de bus terug nemen. Helaas is er geen bordje met vertrektijden dus het is afwachten hoe laat de bus zal gaan. Floortje is ongeduldig en zegt na een half uur dat we nu al langer op de bus wachten dan dat we binnen zijn geweest. Oké, dat is overdreven, maar het wachten duurt wel lang. Een kwartier later komt er eindelijk een bus. Je moet er hier wel wat voor over hebben om goedkoop te reizen.

Na een duik in het zwembad, gaan we eind van de middag naar the oldtown van Panama. Weer met de metro natuurlijk, want we weten nu hoe het werkt. We lopen een beetje door de oude straatjes, eten een stokje vlees van de bbq op straat en kopen armbandjes voor de kinderen. Na een sandwich en een ijsje nemen we de metro weer terug naar het hotel. Het is genoeg voor vandaag. Tijd om ons bed in te duiken, want we zijn nog niet helemaal bijgekomen van de lange reis......

Zondag 24 juli. André is jarig. Na kleine cadeautjes (er past niet meer in de koffer) op bed gaan Tijn en ik alvast naar het restaurant om een taartje met kaarsjes te regelen. Van kleine cupcakes maken we een taartje met kaarsjes. Ziet er gezellig uit! Jammer dat ze niet aan kunnen, in het restaurant mag je namelijk geen kaarsjes aansteken. Na een laatste wandeling door Panama, pakken we de taxi naar het vliegveld om naar Costa Rica te vliegen. Het inchecken is niet zo makkelijk als we gehoopt hadden. Ze beweren dat we een retourticket moeten hebben, anders wordt het een probleem in Costa Rica. En die hebben we niet, want we gaan met de auto terug naar Panama. Wat nu? Enige optie is om vijf tickets te kopen en deze de volgende dag te annuleren. Kost 10% van de ticketprijs. Er zit niets anders op.... We willen natuurlijk wel verder met onze vakantie. Op het vliegveld van Costa Rica is er geen haan die naar die tickets vraagt. Zijn we nu in de maling genomen?

Na een rit van drie uur door prachtige groene bergen komen we aan in La Fortuna. Een plaatsje onder de vulkaan. Ons hotel heeft warmwaterbronnen, dus behalve een lekker zwembad kunnen we ook heerlijk baden in het bronwater. Het is prachtig! Vanuit het bad kijken we op de vulkaan en zien we een soort blauwe parkieten in de bomen. Ook vliegen er kleine vogeltjes rond en als we goed kijken zien we dat het kolibries zijn. Wat een bijzondere vogeltjes zijn dat. Met hun lange snavel prikken ze in de bloem, waarna ze de nectar opzuigen. Hun kleine vleugeltjes gaan zo snel op en neer dat je ogen het niet kunnen volgen. We nemen een cocktail, happy hour, dus we krijgen er twee! Voor André is het zo een heerlijke verjaardag. Wat bijzonder om hier te zijn! 's Avonds eten we nog een lekker kippetje in een leuk tentje en dan is het tijd om ons bed op te zoeken.

• 25 Juli 2016 - 08:03

Joost Ingrid Luc Evi:

Wow jongens, nu eens aan de andere kant van de wereldbol!
    Ben heel benieuwd hoe jullie dat zullen vinden.
    Ik ben echt een fan van Zuid- Amerikaanse landen, ook al moet je inderdaad lang wachten op bepaalde dingen. Niet alles is gestructureerd, alles is ' manana, manana'!

Heel veel plezier gewenst, geniet van dit nieuwe avontuur!
    Andre: nog van harte gefeliciteerd!!

• 25 Juli 2016 - 08:40

Jenny:

André van harte gefeliciteerd met je verjaardag! Fantastisch om jullie verslag weer te lezen. Ik heb al een tijdje uitgekeken naar jullie verslagen! Heel veel plezier!

• 25 Juli 2016 - 09:02

Familie Veenstra:

Hallo lieve familie! Wat leuk om dit te lezen zeg!! Mirjam, ik ben zo benieuwd hoe het de afgelopen tijd geweest is, wat zul je hard gewerkt hebben. En nu dik verdiend op avontuur!
    Tussen het klussen door houden we jullie in de gaten, doe voorzichtig met die krokodillen.
    Dag allemaal, liefs van ons. (En André, gefeliciteerd!)

• 25 Juli 2016 - 11:11

Iris:

Hallo allemaal!
    wat leuk om jullie reisverslag weer te lezen!! Opa en Oma windsma zullen dit vast en zeker ook vinden!
    Ze zijn nu nog een paar dagen met de boot weg, maar zodra ze thuis zijn zal ik ze jullie verhaal op papier geven..

fijne vakantie, groetjes iris

• 25 Juli 2016 - 14:06

Evarien :

Leuk om jullie avonturen te lezen!
    Zuid en Midden Amerika is wel ff anders reizen dan Azië !
    Maar jullie gaan toch voor het avontuur!
    Veel plezier nog en André ook van ons van harte gefeliciteerd!

• 25 Juli 2016 - 21:48

Maria:

André, van harte gefeliciteerd! Beter laat dan nooit hé! Wat weer een mooi verhaal Mirjam. Er klinkt sterk in door dat dit weer een nieuw avontuur is. Spannend , zijn ze te vertrouwen, hoe werkt het hier, nieuwe omgeving, andere cultuur, vogels en dieren die jullie nog niet eerder hebben gezien ..... Leuk hoor! Ik geniet weer met jullie mee! Dikke knuffel voor iedereen !

• 26 Juli 2016 - 09:07

Jozien Veenendaal:

Wat leuk weer een verslag. Een hele mooie tijd gewenst en ik volg he met belangstelling. Leuk datbik weer op de lijst sta, danzij Jenny.

• 26 Juli 2016 - 16:27

De Kippers:

Heerlijk weer avonturen lezen van onze lieve vriendjes!!! We hebben alleen WiFi bij receptie dus ff lekker lang zitten hier! Genieten maar!! Wel Sam mee terug hoor we kunnen hem niet missen! Hier alles kip clamping lekker genieten!! Xxxxxxx ons 4

• 26 Juli 2016 - 16:27

De Kippers:

• 26 Juli 2016 - 23:06

Opa En Oma V.d.sluis:

Hallo lieve schatten
    Wat weer een spannend verhaal, we keken er met spanning naar uit.
    Ben net met Caroline terug gekomen uit Vlieland wat niet zo spannend was als jullie reis
    We hebben er van genoten en hadden prachtig mooi warm weer.
    Pas goed op jullie zelf en kom vooral met z,n allen gezond weer terug.
    Zijn het geen slangen bij Sam ,hebben jullie weer krokodillen.
    Geniet van alles en van elkaar,dikke kus van ons