varen en glijden - Reisverslag uit Nguyễn Thôn, Vietnam van Mirjam & co van der Sluis - WaarBenJij.nu varen en glijden - Reisverslag uit Nguyễn Thôn, Vietnam van Mirjam & co van der Sluis - WaarBenJij.nu

varen en glijden

Blijf op de hoogte en volg Mirjam & co

30 Juli 2014 | Vietnam, Nguyễn Thôn

We zijn nu bijna een week in Vietnam. Vanaf Cat Ba eiland hadden we een boottrip door Halong Bay. Je kunt hier een boottrip van twee dagen boeken waarbij je een nacht op de boot slaapt. Wij hadden hier wel naar gekeken, maar uiteindelijk wilde ik niet op een boot slapen. Tijn kan nog niet zwemmen en ik heb vorig jaar gemerkt dat ik op een boot stress krijg omdat ik bang ben dat Tijn eraf valt. En daar word ik niet gezellig van. André had voor ons een tripje gevonden waarbij we onze eigen jonk hadden. Een jonk is een houten boot met zeilen waar je op kunt slapen. Onze jonk had inmiddels geen zeilen meer, maar dat maakte het niet minder leuk. Hij was natuurlijk wel een stuk kleiner dan de boten waar je met een groep opgaat, maar wij vonden het een hele grote boot!

We vertrokken 's morgens om negen uur. Halong Bay is een gebied met heel veel kleine rotseilanden. Prachtig om te zien. Het lijkt heel erg op wat we in Thailand hebben gezien, maar dan vele malen groter. Alle eilanden zijn onbewoond, behalve het eiland waar wij op verblijven. Toen we vertrokken was het bewolkt en naarmate we verder weg van Cat Ba eiland gingen werd de lucht steeds grijzer. Lekker vooruitzicht! De hele dag op een boot en dan slecht weer. Al snel vielen de eerste regendruppels naar beneden en moesten de kinderen van ons de zwemvesten aan. De golven werden hoger en het was ook best fris op het dek. Maar naarmate we verder en verder gingen klaarde de lucht op en werd het zelfs weer erg warm. Onze eerste stop kwam in zicht. De boot ging voor anker en wij mochten naar het kleine strandje zwemmen wat bij een van de rotsen was. Tijn kreeg z'n zwembandjes om en z'n zwemring en ging ook mee het water in. In Nederland had ik een onderwaterkijkertje voor hem gekocht, zijn 'vissenkijker'. Nu kwam het heel goed van pas, want terwijl Floortje, Andre en Sam gingen snorkelen, ging ik met hem in hetzelfde stuk met de vissenkijker op zoek naar vissen. Er waren er niet zo heel veel, maar Tijn zag het natuurlijk voor het eerst. Vissenkijker was een succes!

Toen we terug aan boord kwamen had de kok een heerlijke lunch gemaakt. Garnalen, loempia's, inktvis, tonijn, rijst en vers fruit. Heerlijk! We konden het niet eens op, zo veel was het. We mochten nog even zwemmen voor we verder gingen, dus HOP HOP iedereen weer het water in. Tijn kreeg ook de smaak te pakken, want samen met Sam sprong hij steeds van de boot in het water. Kopje onder! Geen probleem, hij was nog niet boven of hij wilde weer. Eerst met z'n bandjes en zwemring om, later met z'n "zwemvliesje". (Zwemvest)

We gingen weer verder. Onderweg zagen Sam en Floortje nog een leuk zwart aapje met een gele neus. Na een poosje kwamen we bij de kayak plek. Sam ging met de gids in de kayak, Floortje bij André en Tijn bij mij. Je kon hier met je kayak door een soort grotten en dan kwam je in het midden van de eilanden. Wat een rust! En wat bijzonder! De gids zocht voor ons naar apen. Er waren drie soorten waarvan een heel zeldzaam. Hij had in de zeven jaar dat hij hier werkte vier keer zo'n aap gezien. Zwart met een gele vlek. Die hadden Floortje en Sam dus even goed gespot! Tijdens de kanotocht zagen we nog wel twee andere bruine aapjes. Tocht geslaagd!

Op de terugweg maakten we nog een stopje om te zwemmen om daarna moe maar voldaan terug te gaan naar ons hutje. Super dag!

De volgende dag zou een ochtendje kanoën en een middagje glijbanen worden. Het hotel vlakbij ons hutje had een glijbanen park. Je kon kaartjes kopen en dan mocht je de hele middag van het zwembad gebruik maken. Leuk! Gingen we doen!
Nadat we allemaal een bandje om onze pols kregen gingen we richting het zwembad. Het was totaal verlaten, we waren de enige gasten. De glijbanen stonden niet aan en na een aantal malen vragen en boze gezichten van het personeel konden de kinderen eindelijk glijden. We moesten even inkomen. De eerste indruk van het geheel was niet geweldig. Alles was stuk, de pool jochies erg onvriendelijk en er lag overal rommel. Mmmmm.
Omdat de kinderen even gingen zwemmen werden de grote glijbanen weer uitgezet. Maar ja, we kwamen voor de glijbanen, dus gingen we weer vragen of de glijbanen aankonden. En dat moesten we weer drie keer vragen, want ze lieten heel duidelijk merken dat ze daar geen zin in hadden. André en ik waren er al helemaal klaar mee. Toch de glijbaan weer aan en allemaal weer omhoog.
Terwijl ik omhoog liep hoorde ik ineens Sam gillen. "Een slang, papa, een slang!"
Als een gek rende ik de trap op naar boven. Sam ging steeds harder gillen. Floortje was in inmiddels weer via de glijbaan terug naar boven gerend, maar omdat het twee glijbanen waren wisten we niet in welke Sam zat. We hoorden Sam nu heel hard huilen en gillen. Floortje begon ook heel hard te huilen. André rende via de glijbaan waar Sam in zat naar beneden. Wij stonden allemaal boven. Op een gegeven moment zag ik de slang via de glijbaan naar beneden zakken en kwamen André en Sam weer naar boven via de glijbaan. Wat een schrik! Sam en Floortje helemaal overstuur..... En de badmeester moest heel hard lachen. Wat een l..!
Nu waren we er echt klaar mee! Spullen ingepakt en terug naar ons eigen strandje. André natuurlijk nog wel even langs de receptie om ons geld terug te vragen. Hier hadden we niet voor betaald! Sam vertelde later dat hij op zijn matje de glijbaan afgleed en dat er een slang op zijn matje sprong. Hij schrok zo dat hij van zijn mat naar achteren sprong. De slang schrok schijnbaar ook en sprong ook naar achteren, maar zat nog steeds op zijn matje. (De andere kant dus op dan Sam was gegaan) Sam dacht dat hij zijn matje niet achter mocht laten, dus bleef roepen en gillen. Toen kwam André en gleed de slang naar beneden. Dit zullen we niet snel vergeten....

Uiteindelijk hebben we een heerlijke middag aan het strand gehad. De visjes sprongen hier uit het water om je oren, letterlijk! Als je wat dieper de zee in ging, sprongen er zwermen vissen uit het water. Hele kleintjes. Ze sprongen zelfs tegen Floortje haar hoofd en mijn rug en hoofd. Aaaa! Als je je handen ophield sprongen ze er zo in. Zandkastelen, visjes en de zee zijn veel leuker dan glijbanen!

Inmiddels zijn we op een hele andere plek. Ninh Binh. Het grappige is dat we weer tussen de rotsen zitten zoals op Cat Ba eiland, maar dan op het land tussen de rijstvelden. We zijn hier gisteren aangekomen. Het is hier rustig en erg mooi! Je kunt hier zo op de fiets stappen en zelf de omgeving verkennen. Dat hebben we gisteren al even gedaan. We zaten meteen tussen de geiten en de koeien. Ook zitten hier eendenkweekvijvers. Er zijn hier stukken rijstveld vol met jonge eenden. Er zitten er zo honderd bij elkaar. En allemaal slingeren ze achter elkaar aan door het water of ze zitten op een kluitje aan de kant. Voor de kinderen natuurlijk geweldig.

We zijn hier twee nachten en dan gaan we met de nachttrein naar Hue. Genieten dus van de geweldige bedden hier. Na drie nachten geen oog dicht te hebben gedaan omdat de bedden zo hard waren als een plank en er iedere nacht onweer en bliksem was, hebben we afgelopen nacht heerlijk geslapen. Tijn is niet lekker. Die heeft last van zijn buikje. We doen vandaag dus rustig aan.

• 30 Juli 2014 - 08:46

Riet Van Der Sluis:

Wat een sensatie vooral voor Sam,de pechvogel,wat zal hij geschrokken zijn,arm joch.
    Je verhaal was weer geweldig,,,,
    Wij zijn nu in Friesland en het blijft warm,heerlijk.
    Fijn dat jullie zo genieten.Dikke knuffel en kus van Opa Joop en Oma Riet

• 30 Juli 2014 - 09:16

Mariella:

Wat leuk om jullie verhalen weer te lezen! Was dat bootje voor jullie alleen? Ziet er fantastisch uit........dat verhaal met die slang.........getverderrie!

• 30 Juli 2014 - 09:32

Jenny:

Wat beleven jullie weer een spannende, maar ook prachtige vakantie. Ik geniet met jullie mee en wacht vol spanning op het volgende verslag!

• 30 Juli 2014 - 20:33

Lieke:

OOOOOHHHHMMMYYYYYYGGGOOODDDD, daar was ik ik bij ingestort he...wat een megaschrik, getver! Gelukkig kwam het goed! De rest klinkt ronduit fantastisch. Te gek voor jullie. Veel plezier weer en tot schrijfster.

Veel liefs

• 31 Juli 2014 - 17:07

Snuffie:

Lieve allemaal!! Hier een berichtje van jullie Snuffie! Wat een slangen avontuur Sam bah...gelukkig zie ik alleen maar de tuinslang...kan me voorstellen dat je geschrokken bent kerel! Ik slaap heerlijk in je bed Sam en ik drink koffie op de kamer van Floortje en poep lekker op zolder! Beetje bbq-en en snorkelen (ja hier regent het af en toe ook flink!). Mag ik je vissenkijker lenen Tijn? De dames en Tim zorgen goed voor mij. Tim zegt elke dag: Floortje mist je en Mirjam ook. Tim denkt heel goed aan mij! Ik hoor Tim ook zeggen dat Tijn in Vietnam is en Noodles eet...hij mist zijn vriend denk ik..
    Wat een leuke avonturen allemaal! Ik kan niet wachten op de foto's en een knuffel. Nou voorzichtig he...ik ga mijn lof en wortel knabbelen.
    Dikke snufffffffffie kus xxx

• 01 Augustus 2014 - 20:01

Maria:

Wat een avonturen zeg! Wat is het toch een heel andere wereld ! Ik hoop dat Tijn niet ziek geworden is en nu weer vrolijk rondloopt !! hoop sowieso dat jullie allemaal gezond blijven !!
    Da's logisch, ziek zijn is sowieso vervelend en op vakantie wil je dat al helemaal niet. Jullie zijn nu in Hue.....daar heb ik niets van gezien, omdat ik "uit de trein gevallen was". Ben benieuwd naar jullie ervaringen. Liefs. Maria

• 02 Augustus 2014 - 18:08

LucEviJoostIngrid:

Oh Sam! Wat heb jij een avontuur beleefd!!
    Wij zijn net aangekomen in Oostenrijk, waar Evi als een slang door het water ging en een gouden medaille won tijdens de zwemwedstrijd!
    Het regent en onweert hier ook flink. Onze eerste dweilsessie hebben we alweer gehad.
    Gelukkig schijnt de zon ook, we hopen dat dat zo blijft de komende tijd.
    We hebben vandaag wandelschoenen voor Joost gekocht: we zijn klaar voor de bergen!
    Leuk om vanuit hier gewoon jullie avontuur te kunnen blijven volgen...veel plezier weer!!