Op de fiets - Reisverslag uit Phumĭ Svay Chh’êh, Cambodja van Mirjam & co van der Sluis - WaarBenJij.nu Op de fiets - Reisverslag uit Phumĭ Svay Chh’êh, Cambodja van Mirjam & co van der Sluis - WaarBenJij.nu

Op de fiets

Door: Mirjam

Blijf op de hoogte en volg Mirjam & co

21 Juli 2015 | Cambodja, Phumĭ Svay Chh’êh

Inmiddels zijn we aangekomen in Batambang, een kleinere plaats welke drie uur rijden van Siem Reap ligt. We hebben hier een kamer bij een resort van een Nederlander; Jan. Hollandser kan niet, lijkt me. Het is hier rustig en er zijn weinig toeristen. De eerste avond gaan we het dorpje in om een leuk restaurantje te zoeken. Er is weinig keus of zitten we in de verkeerde straat?! Er is wel een Amerikaanse pizza keten, maar dat lijkt ons toch niet de meest gezonde keus. Twee restaurantjes blijven er over, waarvan er een vol zit. De keus is gemaakt, we gaan bij 'Kitchen' eten. De kaart is veelbelovend, er zit voor iedereen wat bij. Sam en Floortje kiezen een pizza Hawaï (hadden we dan niet beter bij de Pizza company kunnen gaan eten?) Tijn de burger en André en ik Mexicaans. Hoezo Aziatisch eten? We hadden beter wel bij de Pizza company kunnen eten, want op de pizza zit geen tomatensaus, wel plakken tomaat en parmezaanse kaas, maar hij is zo droog als gort. Mijn maaltijd bestaat vooral uit bonen, waar ik omheen wil eten maar wat niet mogelijk is omdat het een en al bonen is. André kan de kip niet vinden in zijn tortilla. Alleen Tijn zit te smullen. Na afloop kopen we in de locale supermarkt nog een yoghurtje, want de maaltijd had nog wel een lekker toetje nodig.

De volgende dag maken we zelfstandig een fietstochtje. Negen kilometer over het plattelandsleven van Cambodja. Je ruikt op straat bij welk huis er een varken in de tuin ligt of waar ze kippen houden. Ook ruik je overal eten. Gekookte rijst of de BBQ. Hoewel ik me afvraag of ze dat hier ook zo zouden noemen. Ook kwamen we een straatfeest tegen, aan de kleding te zien waarschijnlijk een bruiloft. Er stond een grote tent op straat, waar mooi gedekte tafels onder stonden. Bord, bestek, glas, tafelkleed. Om vervolgens uit een plastic zak je meegebrachte eten op te eten. De bruid en bruidegom waren nog niet gearriveerd, waarschijnlijk was dit voor de eerste trek en ging men later van de borden eten? Bij de "kleine zelfstandige" wordt hard gewerkt. Er worden bedden in elkaar getimmerd, fietsen gerepareerd, gekookt voor de hele Kampong, een ambachtelijke smid smeed het ijzer terwijl het heet is en er wordt hard op het land gewerkt. Toch zijn er ook heel veel mensen die zitten te wachten. Op een klant die misschien wat komt kopen of een vriend die een praatje komt maken? Het doet gemoedelijk aan. Kinderen roepen naar ons: Hellooooooooh! In iedere Kampong (dorpje) wordt loeiharde muziek gedraaid. Ik zou er gek van worden, maar hier is het gewoon. De koeien staan langs de weg, de kippen vliegen de straat over en de kinderen hebben al meer dan 700 honden geteld sinds we hier zijn. Gewend om te fietsen zijn we met een uurtje weer terug bij het resort. Jan is verbaasd hoe snel we het gefietst hebben. Nu we stil staan loot het zweet van ons voorhoofd. Ja, we hebben inderdaad hard gefietst.

De rest van de dag bij het zwembad om begin van de avond, na een hapje bij (jawel) de Pizza company, weer naar het circus te gaan. Hoewel we hier in Siem Reap al naartoe waren geweest, lijkt het ons leuk om er nog een keer naar toe te gaan. De circusschool waar de mensen opgeleid worden zit in Batambang. Het optreden wordt uitgevoerd door studenten. Het is minder professioneel, maar net zo leuk! Salto's door de lucht, brandende hoepels en vuurstokken. De kinderen zitten op het puntje van hun stoel. Het is soms ook best spannend, af en toe gaat het bijna mis en er hangt hier geen vangnet. De studenten moeten op elkaar vertrouwen als het mis gaat. Ze vangen elkaar op als iemand van de menselijke toren valt. Gelukkig gaat het allemaal goed en geven wij ze nog een staande ovatie! Nog even met de artiesten op de foto en dan in de Tuktuk terug naar ons stekkie. Morgen met de bambootrain, dat zal vast ook leuk zijn!

Ps: Voor wie het leuk vindt staan er foto's achter het tabblad foto's.

• 21 Juli 2015 - 15:55

Fam Veenstra:

Halloooooo wereldreizigers! Leuk om jullie verhaal weer te lezen! Wij fietsen ook, door het Heerderlandschap!
    Mirjam, ik mis je wel een beetje. WAT MOETEN WIJ BIJPRATEN STRAKS!!
    Dus doe voorzichtig, maak veel mee en tot later!!

Liefs van Esther (en ATJP)

• 21 Juli 2015 - 17:22

Jenny:

Het blijft meegenieten met jullie reis. Weer een kort verslag naar je moeder ge-sms't. Ik heb haar ook geadviseerd ergens jullie foto's te gaan bekijken. Ik kijk uit naar het volgende verslag! Groetjes en liefs, Jenny

• 21 Juli 2015 - 17:44

Anneloes:

Wat super leuk om jullie emails te lezen. Elke keer toch spannend om te weten wat jullie voor avonturen hebben beleefd.. En hoe bijzonder is het dat ik precies weet hoe Tijn zijn vakakantie doet. Ik kijk uit naar de verhalen en de foto's van de dolfijnen. Kus aan Tijn!! En groetjes aan de rest!!!

• 22 Juli 2015 - 00:13

Oma Riet:

Julie maken toch wel veel mee,zelfs 2x naar het circus.
    Het eten lukt dus niet altijd zo,dat zal inThailand beter gaan denk ik.
    Leuk dat jullie kunnen fietsen,zo zie je toch wat meer,goed van Tijn dat hij meedoet.
    Morgen gaan we naar Schiphol om Caroline + kids op te halen,voor hen zit het er alweer op.
    Jullie maar weer veel plezier. Voor jullie alle 5 een dikke knuffel en kus.
    Gaan jullie nog iets bijzonders doen met Andre,s verjaardag,alvast van harte gefeliciteerd en maak er een leuke dag van,wij drinken een glaasje.Liefs van ons ,,opa Joop en oma Riet