Weer thuis - Reisverslag uit Baarn, Nederland van Mirjam & co van der Sluis - WaarBenJij.nu Weer thuis - Reisverslag uit Baarn, Nederland van Mirjam & co van der Sluis - WaarBenJij.nu

Weer thuis

Blijf op de hoogte en volg Mirjam & co

26 Augustus 2013 | Nederland, Baarn

Eergisteren zaten we nog op de fiets in Bangkok en nu zitten we weer thuis op de bank. Zaterdag begonnen we om 10 uur aan onze fietstocht door Bangkok. Sam en Floortje ieder op een eigen mountainbike, Tijn bij bij achterop en André met een rugzak en fototoestel bij de hand. Klaar om te gaan!
Het eerste stuk was enorm druk. Vierbaanswegen met eenrichtingsverkeer zonder fietspaden, vol met taxi's, auto's en vrachtwagens. Spannend! Ik riep steeds naar Floortje en Sam dat ze goed links moesten blijven rijden en achter de gids moesten fietsen. Ze rijden hier links dus je moet niet de fout begaan om na een bocht rechts te gaan rijden, dan heb je wel een probleem. Ik wist nog niet of ik het wel echt leuk zou gaan vinden. Om me heen kijken deed ik niet, ik keek alleen maar naar Floortje en Sam omdat ik bang was dat ze teveel naar rechts zouden rijden.
Gelukkig gingen we al snel een rustigere buurt in. Eerst waren het nog normale huizen, maar al snel vertelde de gids dat we tussen de huizen van de gemeenschappen uit het noorden door zouden fietsen. We gingen met onze fiets een weggetje in waar ik normaal gesproken aan voorbij zou zijn gelopen omdat het bijna verborgen was tussen de huizen. Ik weet niet of het me lukt om te omschrijven hoe het er vervolgens uit zag, maar ik had niet verwacht dat er zoveel armoede zou zijn. De huizen waar we tussendoor fietsen waren meer containers, zonder ramen met grote matrassen op de grond om op te slapen. Overal lag afval en wonderlijk genoeg waren er ook overal televisies en computerspelletjes. Het pad waar wij overheen fietsten was niet breder dan een meter en aan beide kanten stonden deze 'huizen'. Dit pad was voor iedereen toegankelijk, maar het voelde ook wel een beetje ongemakkelijk om zo dicht langs de huizen van mensen te fietsen die zo weinig geld hebben. Een beetje alsof we indringers waren. Omdat het zaterdag was, waren er heel veel mensen. Overal stonden grote zwarte plastic teilen waarin de was werd gedaan. Kinderen hingen voor de tv of speelden buiten en wilden een high five van ons. Overal waren mensen aan het eten of werd er eten gemaakt. De geuren die ik rook gingen van heerlijke BBQ kip naar riool en verrot fruit. We stopten bij een zoutfabriek waar zout voor ansjovis werd gezuiverd door mensen met een handicap. De eigenaar van de fabriek geeft mensen met een handicap de kans om te werken, want dit werk zou ook door machines gedaan kunnen worden. Bij mij komt dan wel de vraag op of het goedkoper is om gehandicapten aan het werk te zetten dan een machine te kopen, maar het idee dat deze mensen anders thuis zouden zitten en nu iets te doen hebben klonk wel aannemelijk.
Van de zoutfabriek naar de pier waar we met een longtailboot met fiets en al de rivier over werden gezet. Nu zaten we midden in de jungle!
De fietspaden waren hier een meter breed en tevens bedoeld voor voetgangers en brommerrijders. Bij tegenliggers moest je afstappen. Soms lag de weg 2 meter boven het moeras en de weg had geen reling of hekjes aan de zijkanten. Gewoon betonnen platen van een meter breed met hoeken van 90 graden, je kunt het echt met geen mogelijkheid een bocht noemen. Af en toe best spannend met twee van de kleintjes op de fiets, maar ze zijn gelukkig gewend om veel te fietsen. Het ging prima!
Af en toe kwamen we in een keer weer op een verharde (rij) weg en zaten we in een dorp.
Via het stadspark, waar we de vissen mochten voeren, reden we naar de markt. We werden een klein stukje vervoerd door een Riksja, een fiets met karretje, wat de pret alleen maar groter maakte. Twee oude mannetjes met weinig tanden in hun mond fietsten ons naar de lokale markt. Hier keken we onze ogen uit. Allemaal curry's, eettentjes, fruittentjes, nog meer kramen met eten en eten en eten. Wat een geuren! We proefden wat kokoskoekjes, kregen een lunch zonder garnalen waar toch garnalen in zaten en gingen toen met de Riksja terug naar onze fietsen. De Riksja waar ik met Sam en Tijn in zat verloor onderweg een trapper. Ipv dat die man zijn trapper even meeneemt, laat hij hem gewoon liggen. En ondertussen fiets hij ons met één trapper terug naar onze fietsen. ??????
Na nog een stop bij de tempel en een kleine wandeling door de jungle gingen we weer op de boot om terug te komen in het centrum van Bangkok. Al met al hadden we een hele dag op de fiets gezeten.
Nog een duik in het zwembad en vervolgens naar de luchthaven. Niet met een tuktuk, helaas, daar konden alle koffers niet in. De avond daarvoor hadden we een stukje in de tuktuk gereden. Scheuren dat die dingen doen. En hun achterlichten en remlichten leken wel discolampen. De kinderen vonden het geweldig, zaten joelend achterin!
Na een lange zit op de luchthaven en een nog langere zit in het vliegtuig kwamen we gisterochtend aan op Schiphol. Met toeters en een pak Bastognekoeken (waar Tijn dol op is!) stonden opa en oma en Denise, Anke en Tim ons op te wachten. Wat een warm welkom! Fijn om weer thuis te komen!
We hebben een heerlijke vakantie gehad, genoten van alle indrukken, geuren, kleuren, smaken en elkaar. Hier kunnen we voorlopig even op teren!

• 26 Augustus 2013 - 21:52

Jenny:

Wat hebben jullie een fantastische reis gehad! Maar fijn dat jullie allemaal heelhuids weer thuis gekomen zijn! Ik heb van jullie reisverslagen genoten!
    Liefs Jenny

• 26 Augustus 2013 - 23:26

Maria:

Bedankt voor al die fantastische verhalen ! Welkom thuis en tot snel ! liefs Maria

• 27 Augustus 2013 - 20:29

Denise:

Heerlijk om jullie weer dichtbij te hebben....waar zijn de rest van die koekjes trouwens gebleven? Oja voor de niet ophalers....de hippies roken lekker naar Bangkok haha

• 27 Augustus 2013 - 21:23

Lieke:

Ik heb het gevoel dat ik net een heel goed en lekker boek uit heb...je kent het wel; het voelt heerlijk en leeg tegelijk. Heel fijn dat jullie weer heelhuids terug zijn! Hoop jullie snel te zien!

Dikke kus

• 30 Augustus 2013 - 22:02

Opa En Oma :

Wat zijn we blij dat jullie weer thuis zijn en vooral in goede gezondheid.Het was leuk om jullie
    op Schiphol te zien.Nu maar weer van elkaar genieten.liefs van opa Joop en oma Riet

• 01 September 2013 - 11:41

IngridJoostLucEvi:

Gisteren terug gekomen van vakantie, dus net in volgorde jullie reisverslagen en foto's bekeken!
    Heerlijk om te lezen en de prachtige foto's te bekijken.
    Jullie hebben weer stoere dingen gedaan, zeker dat fietsen in Bangkok halleluja...
    Ik vind het knap dat Floortje, Sam en Tijn zich al die weken zo goed samen kunnen vermaken zonder andere vriendjes en vriendinnetjes; heerlijk hoor!

Wij een geweldige vakantie in Karinthie (Oostenrijk) gehad. Veel ondernomen en veel genoten.
    Nu weer even wennen in de Vinex wijk tussen de bergen was.....

Liefs van ons vieren